Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/blogir/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  تفاوت فرش و گليم تفاوت فرش و گليم

فرش ماشینی 700 شانه کاشان

مقايسه گليم فرش و فرش ماشيني

                        فرش كاشان قالي كاشان مقايسه گليم و فرش   

 

فرش ماشيني از انواع مختلفي تشكيل شده است و همانطور كه احتمالا از قبل مي دانيد يكي از انواع اين فرش هاي ماشيني، فرش هاي فانتزي و گليم فرش ها هستند. در اين مطلب مي خواهيم به بررسي تفاوت هاي انواع گليم فرش و فرش ماشيني فانتزي بپردازيم كه قطعا مي تواند به شما در انتخاب فرش هاي مناسب كمك كند.

كلا اگر نگاهي به تاريخچه فرش بيندازيم، متوجه مي شويم كه زير انداز هايي از جنس پوست اولين زيرانداز هايي بودند كه بشر براي محافظت از سختي و سرماي زمين از آنها استفاده مي كرده است. اما اولين به اصطلاح فرش هايي كه توسط دست بشر بافته شده اند، گليم ها بوده اند.

گليم ها داراي ظاهري بسيار ساده و تشكيل شده از رنگ هاي شاد و طرح هاي بدون پيچيدگي مي باشند. براي بافت اين فرش ها نخ تار و پود را به هم مي بافند و بدون پرز، فرش توليد مي شود. گليم فرش هاي ماشيني نسبت به فرش ماشيني فانتزي داراي تفاوت هايي هست كه در طرح، نوع بافت فرش و نوع مواد اوليه خواهد بود و همچنين ميخواهيم به برخي از خصوصيات اشاره كنيم كه در اين دو نوع محصول به صورت متفاوت خواهد بود.

تفاوت فرش با گليم

مقايسه بين دو نوع فرشي كه تفاوت هاي بسياري با هم دارند، بسيار پيچيده نيست. شايد شما هم اگر در وهله اول به اين دو نوع فرش در كنار هم نگاهي بيندازيد، متوجه خواهيد شد كه با هم تفاوت هايي دارند، اما اين تفاوت ها عمدتا در چيست؟

در اين مطلب مقايسه اي درباره ويژگي هاي زير خواهيم داشت:

  •       مقايسه بين استحكام فرش ماشيني فانتزي و گليم فرش ها
  •       مقايسه بين نوع بافت
  •       مقايسه بين پاخور دو فرش
  •       مقايسه بين جنس نخ
  •       مقايسه ظاهري

در تعريف فرش يا گليم ابتدا بايد به اين نكته اشاره كنيم كه هر بافته‌اي، هر پارچه‌اي و به طور كلي هر داربافتي يك تار دارد و يك پود. اين مسئله در مورد فرش و گليم نيز صادق است. اما فرش در اينجا يك تفاوت اساسي با گليم دارد كه آن هم پرز فرش است. اين در واقع اولين و مهم‌ترين تفاوت فرش با گليم است.

مقايسه پاخور گليم فرش و فرش فانتزي

منظور از پاخور در اينجا مي تواند دو موضوع باشد كه به هر دوي آنها مي پردازيم:

1-     ماندن جاي پا روي فرش

همانطور كه گفتيم، گليم فرش ها از ضخامت بسيار پاييني برخوردار هستند و نخ خاب ندارند. به همين دليل مي توان گفت كه جاي پا به خاطر نازك بودن روي گليم فرش ها نمي ماند. اما در فرش هاي فانتزي به اين علت كه ارتفاع نخ خاب بالا است، جاي پا اكثرا مشخص است و شما اگر بخواهيد براي فرشتان مشكلي از اين نظر ايجاد نشود، هر چند وقت يكبار با قسمت برس جارو برقي، آن را جارو بكشيد.

2-     لطافت و نرمي فرش

در فرش ماشيني فانتزي لطافت طبيعتا بسيار بيشتر از گليم فرش خواهد بود. در بافت فرش هاي فانتزي حداكثر تعداد شانه استفاده شده 700 شانه است كه نخ خاب آن به يازده ميلي متر هم مي رسد. بنابراين با توجه به اينكه در گليم فرش ها حداكثر ضخامت براي فرش نزديك به 3 الي 4 ميلي متر مي رسد، طبيعتا اين فرش هاي فانتزي هستند كه برگ برنده را خواهند داشت.

فرش پرز داره اما گليم نه!

همانطور كه اشاره كرديم فرش‌ها بر خلاف گليم‌ها علاوه بر تار و پود داراي پرز هم هستند. پرز فرش دقيقا همان چيزي‌ست كه كه مخاطب آن را لمس مي‌كند. اما در مورد گليم اين پرز ها وجود ندارند. يعني در گليم چيزي كه مخاطب آن را لمس مي‌كند مغز پشم يا كرك نيست، بلكه كناره كرك است. اصلاحا مي‌گوييم كه فرش‌ها پرز بافي و گليم‌ها تخت بافي مي‌شوند.

مقايسه جنس نخ فرش فانتزي و گليم فرش

نمي توان دقيق گفت كه جنس نخ دو فرش مذكور آيا با هم تفاوت دارند يا نه، چرا كه كارخانه هاي توليد كننده در اين زمينه بسيار متفاوت عمل مي كنند.

اما به طور كلي اكثرا در كارخانه هاي فرش ماشيني براي توليد انواع گليم فرش از نخ هاي ساده استفاده مي شود. نخ هاي بي سي اف، نخ هايي هستند كه براي توليد گليم فرش ها مورد استفاده قرار مي گيرند و تقريبا مناسب اين فرش ها است.

نخ هاي بي سي اف، نخ هايي هستند كه در قديم در صنعت فرش ماشيني بسيار پر استفاده بودند، اما به مرور زمان با آمدن نخ هاي جديد تر و مستحكم تر، به درجه سه و چهار نخ ها دست پيدا كردند.

اما در انواع فرش ماشيني فانتزي به اين علت كه نخ خاب وجود دارد، بايد نخ هاي استفاده شده از كيفيت بالاتري برخوردار باشند به همين دليل از نخ هايي مثل پلي استر و پلي پروپيلن استفاده مي شود. اين نخ ها علاوه بر استحكام خوبي كه دارند، ضد حساسيت هم هستند.

دكوراسيون جديد،فرش يا گليم ؟

احتمالا تا حالا متوجه شده‌ايد كه چرا فرش نسبت به گليم ارزش بيشتري دارد. گليم مثل فرش نفيس و فاخر نيست، چون هم سرعت بافت گليم از فرش بيشتر است و هم مواد اوليه براي توليد گليم كمتر از فرش مي‌باشد!

اما با اين وجود استفاده از گليم در دكوراسيون مدرن و امروزي بسيار رايج بوده و توجه بسياري از طراحان دكوراسيون داخلي را به خود جلب كرده است. چرا؟ به خاطر همان نقشه‌هاي ساده! چون نقشه‌هاي ساده گليم كاملا با دكوراسيون مدرن و امروزي تطبيق دارد.

 

البته استفاده از گليم در دكوراسيون كلاسيك و سنتي هم بسيار مورد توجه است. عملا اين به شما بستگي دارد كه چه گليمي با چه تركيب رنگ و چه  نقشه‌اي را براي دكوراسيون منزل‌تان انتخاب كنيد.

امروزه اين مسئله حتي در مورد فرش هم صدق مي‌كند. هرچند كه كاربرد فرش در دكوراسيون بيشتر براي سبك‌هاي كلاسيك و سنتي مناسب است، اما استفاده از آن در دكوراسيون مدرن نيز امكان‌پذير است.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/9/8 ساعت: ۰۹ توسط:best-carpet :